Translate

Kamis, Maret 19, 2020

ASAS-ASAS PEMBENTUKAN PERATURAN PERUNDANG-UNDANGAN

Membentuk peraturan perundang-undangan yang baik perlu diperhatikan berbagai asas hukum yang berkembang. Purnadi Purbacaraka dan Soerjono Soekanto mengintroduksi asas-asas peraturan perundang-undangan sebagai berikut :

(1)   Undang-undang tidak berlaku surut;
(2)  Undang-undang yang dibuat oleh Penguasa yang lebih tinggi, mempunyai kedudukan yang lebih tinggi pula;
(3)  Undang-undang yang bersifat khusus mengesampingkan undang-undang yang bersifat umu (lex specialis derogat lex generali);
(4)  Undang-undang yang berlaku belakangan membatalkan undang-undang yang berlaku terdahulu (lex posteriori derogat lex priori);
(5)  Undang-undang tidak dapat diganggu-gugat (kecuali diatur lain konstitusi atau Undang-Undang Dasar, kursif penulis);
(6)  Undang-undang sebagai sarana untuk semaksimal mungkin dapat mencapai kesejahteraan spiritual dan material bagi masyarakat maupun individu, melalui pembaruan atau pelestarian (asas welvaarstaat).[1]

Van der Vlies membedakan antara asas-asas formal dan asas-asas material. Asas-asas formal pembentukan peraturan perundang-undangan itu meliputi :

(1)   Asas tujuan yang jelas (beginsel van duidelijke doelstelling);
(2)  Asas organ/lembaga yang tepat (beginsel van het juiste orgaan);
(3)  Asas perlunya peraturan (het noodzakelijkheidsbeginsel);
(4)  Asas dapat dilaksanakan (het beginsel van uitvoerbaarheid);
(5)  Asas konsensus (het beginsel van de consensus).

Sedangkan asas-asas material meliputi :

(1)  Asas tentang terminologi dan sistematika yang benar (het beginsel van duidelijke terminologie en duidelijke systematiek);
(2)    Asas tentang dapat dikenali (het beginsel van kenbaarheid);
(3)    Asas perlakuan yang sama dalam hukum (het rechtsgelijkheidsbeginsel);
(4)    Asas kepastian hukum (het rechtszekerheidsbeginsel);
(5) Asas pelaksanaan hukum sesuai dengan keadaan individual (het beginsel van de individuele rechtsbedelling).[2]

Amiroedin Syarif mengidentifikasi asas-asas peraturan perundang-undangan sebagai berikut :

(1)   Asas tingkatan hierarkhi;
(2)  Undang-undang tidak dapat diganggu-gugat (kecuali diatur lain konstitusi atau Undang-Undang Dasar, kursif penulis);
(3)  Undang-undang yang bersifat khusus mengesampingkan undang-undang yang bersifat umum (lex specialis derogat lex generali);
(4)  Undang-undang tidak berlaku surut;
(5)  Undang-undang yang baru mengesampingkan undang-undang yang lama (lex posteriori derogat lex priori).[3]

Asas-asas pembentukan peraturan perundang-undangan yang patut (beginselen van behoorlijke regelgeving) itu meliputi juga :

(1)         asas tujuan yang jelas;
(2)        asas perlunya pengaturan ;
(3)        asas organ/lembaga dan materi muatan yang tepat;
(4)        asas dapatnya dilaksanakan;
(5)        asas dapatnya dikenali;
(6)        asas perlakuan yang sama dalam hukum;
(7)        asas kepastian hukum;
(8)        asas pelaksanaan hukum sesuai keadaan individual.[4]


[1] Purnadi Purbacaraka dan Soerjono Soekanto, Perundang-undangan dan Yurisprudensi, Citra Aditya Bakti, Bandung, 1993, hlm. 7-11.
[2] Bagir Manan, Dasar-Dasar Perundang-undangan Indonesia, IND-HILL. CO., Jakarta, 1992, hlm. 19-20.
[3] Amiroedin Syarif,  Perundang-undangan, Dasar, Jenis dan Teknik Membuatnya, Bina Aksara, Jakarta, 1987, hlm. 78-84.
[4] A. Hamid S. Attamimi, Peranan Keputusan Presiden Republik Indonesia dalam Penyelenggaraan Pemerintahan Negara, Suatu Studi Analisis Mengenai keputusan Presiden Yang Berfungsi Pengaturan Dalam Kurun Waktu Pelita I-IV, Fakultas Pascasarjana, Jakarta, 1990hlm. 344-345.

Tidak ada komentar:

Postingan terakhir

PENGECEKAN SERTIPIKAT KE BPN kah?

google.com/foto Ya, Ke BPN  Betul ke BPN. Yakin betul ke BPN? Kemana kalau PPAT akan melakukan pengecekan sertipikat hak atas ta...